Voor non-profitorganisaties biedt digitale marketing veel mogelijkheden.
Sommige digitale instrumenten vereisen echter vaardigheden en budgetten die niet alle liefdadigheidsinstellingen zich kunnen veroorloven.
Gelukkig zijn er veel gratis en gemakkelijk te gebruiken tools beschikbaar.
Hier bevelen wij er een paar aan die bijzonder geschikt zijn voor gebruik door non-profitorganisaties (maar niet alleen).
Met deze hulpmiddelen, zal u in staat zijn om:
- Een beter inzicht in uw doelpubliekte hebben en gemakkelijke ideeën hebben voor te publiceren inhoud
- Snel en eenvoudig visuals vanhoge kwaliteit te makenvoor uw acties
- Tijd en efficiëntie besparenbij het beheren van de posts van uw vereniging op sociale netwerken (zonder een fortuin uit te geven aan abonnementen)
- Online projecten te beheren en samen te werken aan uw inhoud (op een krachtig, zeer visueel en … gratis platform).
Wij stellen hierbij gratis (of freemium) en goedkope instrumenten die gebruikt kunnen worden om veel mensen binnen een vereniging te betrekken.
1. Answer the Public
“Answer the Public” is een tool waarmee u trefwoorden kan zoeken op basis van een compilatie van zoekzinnen op Google. Een formidabel instrument dat een paar woorden uitleg nodig heeft.
Om effectief te zijn, moet digitale marketing het juiste doelwit met de juiste boodschap bereiken. Zoekopdrachten op Google bieden een schat aan informatie over de vragen die mensen zichzelf stellen.
Om ideeën voor doeltreffende communicatie te vinden, kijkt u gewoon naar de vragen die mensen in uw vakgebied stellen en geeft u nuttige antwoorden. En een instrument dat bijzonder effectief is bij het “lezen van de gedachten van mensen” is “Answer the Public”. Op deze website kan u lijsten met vragen uit Google-zoekopdrachten ontdekken rond een thema dat u zelf kiest. Stelt u zich bijvoorbeeld voor dat u een zoekopdracht uitvoert over “een schenking doen aan een vereniging” (gericht op België).
Dit is wat je krijgt:
Op basis hiervan zie je dat je content kan schrijven die antwoord geeft op gerichte vragen als:
- Hoe doe je een anonieme schenking aan een vereniging
- Doe een schenking aan een sportvereniging
- Schenking aan een vereniging en belastingsvoordeel
2. Canva: creëer hoogwaardige visuals voor uw vereniging
Canva is een online platform waarmee u gemakkelijk allerlei grafische creaties kunt realiseren.
Zelfs indien u een beginner bent of niet veel aanleg heeft voor pagina-indeling, kan u zeer “professionele” visuals maken door één van de vele voorgestelde modellen aan te passen.
Het enige wat u moet doen is een basis kiezen die u bevalt en deze aanpassen met uw logo, uw lettertype, uw boodschap enz…
Met Canva kan u eenvoudige visuals maken, zoals webbanners of posts voor sociale netwerken.
Maar je kanCanva ook gebruiken om meer geavanceerde grafische creaties te maken, zoals geanimeerde berichten, korte video’s, dia’s, ebooks, enz.
Als u inspiratie zoekt voor een inzamelingsactie, liefdadigheidsevenement, bewustmakingscampagne (of andere actie), vindt u vast inspiratie in de vele sjablonen die op Canva beschikbaar zijn.
Hier is een overzicht van enkele van hen:
3. OneUp
OneUp is een tool om de aanwezigheid van uw vereniging op sociale netwerken te beheren.
Het ontwikkelen van de aanwezigheid van uw vereniging op social media kan veel tijd in beslag nemen., vooral als je accounts hebt op verschillende sociale netwerken .
Vanwege het werk dat de publicatie van posts met zich meebrengt, geven sommige verenigingen er de voorkeur aan profielen op een beperkt aantal netwerken te hebben (of soms verwaarlozen ze sommige sociale netwerken door actiever te zijn op andere).
Het goede nieuws is dat er eenvoudig te gebruiken softwareprogramma’s bestaan waarmee u:
- Hetzelfde bericht kan publiceren op verschillende sociale netwerken
- Meerdere publicaties op vooraf bepaalde data kan plannen (waardoor u een groot aantal publicaties tegelijk kan doen of dezelfde publicatie meerdere keren kan doen).
De bekendste software zijn Buffer en Hootsuite.
Het probleem is dat deze toepassingen snel duur kunnen worden (vooral als u veel actieve mensen in uw team hebt).
Als u op zoek bent naar een goedkope oplossing om de aanwezigheid van uw vereniging op sociale netwerken te beheren, ontdek danOneUp :
Met OneUp kan u publiceren op :
- Google My Business
Voordelen:
- – OneUp is gemakkelijk te gebruiken
- – OneUp is een van de goedkoopste oplossingen, met een plan van €12 per maand (voor een onbeperkt aantal gebruikers) – Een gratis proefperiode van 7 dagen wordt aangeboden
- – Integratie met Canva grafische software
- – Mogelijkheid om rechtstreeks op Instagram te publiceren
- – Mogelijkheid om berichten te uploaden via een CSV-bestand (handig als je een groot aantal berichten te maken hebt)
Website: https://www.oneupapp.io/
4. Notion: een ruimte om online samen te werken en zich te organiseren
Het creëren van content en het beheren van on-demandmarketingcampagnes vereist organisatie, maar ook het vermogen om samen te werken met een verscheidenheid aan mensen (die kunnen worden geactiveerd binnen uw vereniging of externe aanbieders). Misschien deelt u al documenten via Dropbox, Google Drive of One Drive.
U vraagt zich misschien af of de lijst van vrijwilligers nog actueel is? Op zoek naar visuals om een evenement te promoten?
Zoals velen weet u hoe makkelijk het is om te verdwalen in online gedeelde mappen…
Dat is waar “Notion” u kan helpen. Notion biedt u een gebruiksvriendelijk en schaalbaar platform om meerdere onlineprojecten te creëren en te beheren, zoals:
- Lijsten van vrijwilligers, donateurs, enz
- Kalenders van publicaties
- Lijsten voor project- en taakbeheer
- Etc.
U kan uw eigen projecten maken of vertrekken van vele sjablonen:
Voordelen:
- Notion is makkelijk te hanteren
- Notion is als een Zwitsers zakmes dat u in staat stelt zonder software te werken, die ingewikkeld en duur kan zijn (zoals een CRM)
- Notion kan worden verbonden met uw andere software (Gmail, Google Doc, InVision, Salesforce, enz.).
Website: https://www.notion.so
5. Wave. Video:een hulpmiddel om video’s te maken in alle formaten die geschikt zijn voor sociale netwerken
U weet dat het videoformaat zeer goed werkt op sociale netwerken. Maar het maken van video’s kan duur zijn of uitgebreide kennis van videobewerking vereisen. Bijna iedereen kan echter video’s van goede kwaliteit maken met behulp van onlinesoftware waarmee u sjablonen kunt aanpassen.
“Wave.Video” is een software die vrij eenvoudig te gebruiken is en een gratis plan biedt waarmee je tot 5 video’s per maand kan maken (wat al heel goed is voor een kleine of middelgrote vereniging).
U zal een grote verscheidenheid aan modellen vinden die u kan aanpassen aan uw behoeftes:
Om uw video’s een persoonlijk tintje te geven, hoeft u alleen maar de teksten aan te passen en een paar foto’s te integreren (of aangepaste foto’s te kiezen uit de databases die toegankelijk zijn via Wave).
Voordelen:
- Met Wave kan u uw video’s online opslaan;
- Mogelijkheid om samen te werken om een video te maken met meerdere mensen;
- U kan video’s dupliceren (en nieuwe versies maken);
- Mogelijkheid om uw video’s automatisch te ondertitelen.
Website: https://wave.video
Conclusie’s
Non-profitorganisaties kunnen veel digitale marketinginstrumenten gebruiken om effectief te communiceren.
Er is een breed gamma gratis marketinginstrumenten beschikbaar.
Hoewel sommige tools het budget van sommige liefdadigheidsinstellingen overschrijden, zijn er veel goedkopere maar even doeltreffende alternatieven.
* * *
Over de auteur
Tarik Hennen is een digitale marketing consultant gevestigd in Brussel. Hij staat veel bedrijven, verenigingen en organisaties bij om hen te helpen de kansen van digitaal te grijpen.